Michel-Leonie.reismee.nl

Adventure in Botswana!!!

21 & 22 augustus 2012 Vandaag heerlijk geluncht bij Wimpy (cheeseburger met patatjes) en boodschappen gedaan bij Pick and Pay voor de komende 2 dagen. Hierna zijn we doorgereden naar Marakele National Park, na eerst de campsite te hebben verkend hebben we een game drive gemaakt en jawel ....onze eerste neushoorns gespot. Bij terugkomst op de campsite hebben we voor het eerst de tent opgezet. Tijdens het uitpakken en uitproberen van de spullen is gebleken dat we niet de nieuwste auto (ruim 181.000 km) en spullen hebben. Omdat we de buitenlamp niet aan de praat kregen hebben we onze Zuid-Afrikaanse buurman om hulp gevraagd, hieruit bleek dat de positieve draad van de accu nodig aan vervanging toe was! De volgende dag heeft hij dit voor ons vervangen en jawel alles doet het! Wat we vooral merken is dat de Zuid-Afrikaanse mensen ontzettend gastvrij en behulpzaam zijn. Tevens maken ze graag een praatje, een snel loopje naar het toilet en terug is er dan ook niet bij haha. Marakele National Park bestaat uit twee delen, in het eerste gedeelte zitten neushoorns en ander ongevaarlijk wild en in het tweede gedeelte de Big Five. Wij verblijven in het eerste gedeelte waar we een waanzinnig mooi uitzicht hebben over een open vlakte met een waterpool waar de hele dag door wild komt drinken. Op het moment dat ik dit schrijf lopen er zebra's, wrattenzwijnen, kudu's, struisvogels, bavianen en impala's langs. Vanochtend hebben we het tweede gedeelte verkend, helaas geen beesten gezien, maar wat een mooie natuur zeg!!! 's avonds hebben we een game drive gemaakt, deze was zeer vermakelijk. Dit vanwege de goede gids ( leuke vraag van de gids: hoe vaak per dag vliegt een struisvogel?) en vanwege een oude dame die gedurende, de 3,5 uur durende avond game drive zelden haar mond hield. Gelukkig was ze zeer grappig! Tijdens deze drive hebben we onder andere de African Civet meerdere malen gezien. Na de drive nog heerlijk gebraaid waarna we onze laatste nacht in gingen bij Marakele National Park. 23 augustus 2012 De 1 na langste rit (bijna 400 km gereden) stond vandaag op het programma. We besluiten onderweg om nog even de voorraad boodschappen aan te vullen in Lephalale. Tevens hebben we Amarula gekocht, waar we vanavond heerlijk van gaan genieten. Ongeveer 2 km voor de grensovergang hebben we ons groente en vlees verstopt (er mogen geen groente en vleeswaren de grens mee overgenomen worden). De grensovergang bij Zuid-Afrika ging zeer snel, de grensovergang bij Botswana iets minder... Je gaat in de rij staan voor een formuliertje, dit moet je invullen en dan opnieuw in de rij gaan staan. De dame achter de toonbank vult de gegevens van dat formuliertje in op de computer, waarna dit formuliertje weggegooid wordt (hoe bedoel je zinloos hahaha). Daarna moet je nog kosten voor je auto betalen waarna je bij de controle voor je auto komt. En dan... zijn we Botswana!! Bij het wegrijden uit Marakele bleek dat ons linker knipperlicht en de alarmlichten het niet meer doen. Na aankomst in Khama Rhino Sanctuary hebben we hier iemand naar laten kijken, waarschijnlijk is het een zekering. Niet heel ernstig maar in Maun gaan we hier toch even naar laten kijken. We hopen toch wel dat het nu klaar is met dingen die stuk gaan. :) We hebben een prachtige campsite (nummer 5, voor degenen die hier misschien ooit nog eens naar toe gaan) onder een grote Mokongwa boom. Vandaag voor het eerst vuur gemaakt met hout. Ik denk dat we natuurtalenten zijn, want het brand geweldig! Morgen het park maar eens verkennen opzoek naar de Rhino's! Nu lekker ons bedje in (je wordt trouwens vanzelf lenig door het reizen met een 4x4 en daktent) en hopen op een heerlijke nachtrust met bushgeluiden. 24 & 25 augustus 2012 Deze ochtend zijn we vroeg gewekt door Grey Laurie's ( vogels), aangezien we 's nachts ook al niet best hadden geslapen door harde wind, besloten we maar onze tent uit te gaan. Na een heerlijk ontbijt hebben we de spullen ingepakt en zijn we op game drive gegaan. Wat hebben we een hoop gezien zeg en een heleboel mooie foto's gemaakt! Wat we het meest bijzonder vonden was de White Faced Owl, wat een gigantisch beest zeg. 's Middags om half 4 zijn we nogmaals gaan rijden en hebben toen 14 Witte Neushoorns gezien, helemaal top!!! Vannacht ons laatste nachtje voor we naar Kubu Island gaan, we hebben er nu al zin in. :-) Voordat we op weg gingen, hebben we in Kama Rhino op de valreep nog Oryxen (Gemsbokken) gespot. Hierna zijn we over een lange, saaie weg naar onze volgende bestemming gereden. Snel nog even tanken en weer door.... Kubu Island, de tocht hiernaar toe voert je over de zoutpannen, de Makgadikgadi Pans. Echt adembenemend... Wow!!! Op de weg hierheen zagen we ook nog 2 secretarisvogels, maar deze waren helaas gevlogen voordat Michel ze op de foto kon zetten. Bij aankomst op Kubu Island kregen we plek 12 toegewezen, lekker afgelegen en een fraai uitzicht over de vlakte en het eiland. Vroeger is dit een enorm groot meer geweest en Kubu Island was dus ooit een eiland in dit gigantische meer. Het enige wat we hier echt verschrikkelijk vonden waren de vliegen, hier werden we echt gestoord van. We waren dan ook blij dat het donker werd. Onder het genot van een ijskoude Savannah Dry hebben we naar een bijzonder mooie zonsondergang gekeken met daarbij een heerlijke braai (gebakken champignons en een steak mmmm...). 's Avonds in het donker (echt donker kunnen we t eigenlijk niet noemen, want de zoutpannen zorgen voor licht) van een waanzinnig mooie sterrenhemel genoten, wat een rust hier zeg.....ongelooflijk! 26 & 27 augustus 2012 s' Ochtends om half 5 werden we gewekt door buren die nogal luidruchtig waren. We hebben het tot half 6 kunnen rekken in ons tentje en zijn er toen uit gegaan. Na alles ingepakt te hebben en ons enigszins stofvrij ( het is erg stoffig op Kubu Island en omgeving) te hebben gemaakt zijn we snel de auto in gestapt voor een lange rit over de Makgadikgadi Pans. Na een bijzondere rit van ruim 3,5 uur over zoutvlaktes, graslanden en bushveld te hebben gereden, waren we blij weer wat asfalt onder ons te hebben. Wat een getril zeg hahaha. Rond 12 uur kwamen we aan bij Makgadikgadi Pans National Park, na ons te hebben ingeschreven en de entree kosten van het park te hebben betaald, vroegen we aan de dame waar we hout konden kopen. Ze gaf aan dat dit in het naastgelegen dorp kon. Wij dus met onze 4x4 naar dat dorpje toe, binnen de kortste keren waren we het middelpunt van de belangstelling. Allemaal kindertjes van klein tot groot in gescheurde kleding, maar met een grote lach op hun gezicht. In de tussen tijd waren 2 mannen in de zinderende hitte (40 graden) voor ons het hout aan het klein hakken. Deze wilden ze vastbinden met planten, toen ik aangaf touw bij ons te hebben waren ze hier erg blij mee. Nu hadden ze alleen nog iets scherps nodig om het touw door te snijden. Nou dat hadden we ook wel. Ik naar de auto toe om ons scherpe mes te pakken. Toen ik het mes te voorschijn haalde, hoorde ik alle kindjes om ons heen hard wow zeggen. Na 20 pula betaald te hebben en de rest van het touw aan hun te hebben geven konden we weer op weg. Dit korte bezoek maakte diepe indruk op ons. Bij terugkomst in het park moesten we voor het eerst de bandenspanning verlagen, dit in verband met het diepe mulle zand. De campsite van Khumaga was prima, warme douches en schone toiletten. Na allebei een heerlijk warme douche te hebben genomen (met volgens mij water wat afkomstig is uit de Boteti rivier) hebben we nog een game drive gemaakt. Voor het eerst zagen we echt grote kuddes zebra's, zo leuk! Na een redelijke nachtrust, maakt Mies me wakker. Op ongeveer 2 meter vanaf de tent stond een giraffe aan onze boom te knagen. Bij het opstaan ontdekte Michel dat we een lekke achterband hadden, aangezien wij zelf nog nooit een band hebben moeten wisselen dachten we beiden o,o..... Gelukkig kwam er iemand van het park aanlopen, die samen met Mies de band heeft verwisseld. Ook hier in Maun maar naar laten kijken. Doordat deze man ons geholpen heeft konden we toch nog een vroege game drive maken, helaas wederom geen leeuwen. Bij terugkomst op de campsite, kregen we de tip dat er leeuwen gezien waren. Helaas kwamen we op de weg daarnaar toe vast te zitten. Dat werd dus graven. Met behulp van mensen van het park kwamen we weer vrij. Wat een dag vandaag....eerst een lekke band en daarna vast zitten....en vast zitten wil je niet! Als dank voor de hulp heeft Mies beide mannen een 't shirt en een fles wijn gegeven. Wat kan iemand daar blij mee zijn zeg! 's Avonds kwamen ze vragen of we geen reserve fles hadden, hij was namelijk erg lekker hahaha. 28 augustus 2012 Michel had gisteren het idee gehad om de tent aan beide kanten open te ritsen. Zodoende konden we door het gaas heen het wild spotten. Nou dat heb ik geweten vannacht, wat had ik het koud brrrr. Heb bijna geen oog dicht gedaan door vooral de nijlpaarden die naast onze tent kwamen grazen. Wat kunnen die een lawaai maken zeg hahaha. Maar vooral wat bijzonder. Na alles geordend en ingepakt te hebben vertrekken we vandaag richting Maun. Hopelijk hebben we daar weer bereik zodat we het thuisfront even kunnen inlichten en hopelijk ons reislog kunnen bijwerken. We gaan met de Ferry over de Boteti rivier naar de overkant, wat een avontuur haha. De man van de Ferry is blij om een klant zien en geeft aan dat we moeten opschieten in verband met de sterke stroming. Op het moment dat ik dit schrijf is Michel aan het rijden en probeert de vele koeien, ezels, struisvogels en potholes (gaten in de weg) te ontwijken. We worden aangehouden door de politie, of Mies zijn rijbewijs wilt tonen. Natuurlijk maar dan moeten we even uitstappen om deze te pakken. O, zeg de agent rij dan maar door.....vreemd maar wel grappig. Zojuist hebben we heerlijk geluncht bij Thalamalakane River Lodge, aan een rivier wat een uitloper is van de Okavango Delta. Waanzinnig mooi uitzicht en al diverse vogel soorten gespot die wij nog nooit eerder gezien hebben. Vanmiddag moeten we nog een aantal betalingen doen en om 16.00 uur maken we een rondvlucht over de Okavango Delta...spannend ....hopelijk in de volgende update meer hierover. Vanavond eindelijk even een heerlijk bed met zachte matrassen!!!!

Riet en Peter

Hoi,allereerst bedankt voor je smsje voor mijn verjaardag,wat een leuk en goed verslag weer,zeker spannend om een rondvlucht te doen,succes en geniet ervan en wat zullen jullie van je bed genieten kan je lekker dromen over alle dingen die jullie al hebben beleefd.tot de volgende keer xx

Channie

Het blijft een super avontuur.
En Leo complimenten voor je manier van schrijven hoor, zou maar eens nadenken over een ander beroep hihi.
Echt geweldig om te lezen. En wat een prachtige foto's. Camera doet het goed!!!
Nog veel plezier, Zwaai even als jullie in de lucht zitten!
Liefs Chan.

Bert en Joke

Jongens wat leuk (en minder leuk) wat jullie allemaal meemaken.Leo je kan schrijfster worden laat er een boek van maken het wordt een bestseller.Veel plezier met de rondvlucht en geniet vannacht van het zachte bed.
De foto's zijn prachtig maar je wil gewoon meer lezen na dit leuke verhaal.Liefs an ons en geniet maar lekker verder xxx

Teun Messemaker

Hi Michel & Leonie, wat een leuke verhalen en vooral wat en avontuur weer zeg !! Geniet ervan en voorzichtig !!!

Trudi

Hoi Mies en Leonie, wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt en er komt nog zoveel.
Inderaad Leonie, wat kan jij alles leuk beschrijven. Fijn dat iedereen daar zo aardig en behulpzaam is.
De foto's zijn ook geweldig, al is het maar een greep uit, ik denk heel veel meer foto's.
Geniet straks van de vlucht en jullie echte bed, goede rei verder, doe voorzichtig en geniet vooral. xxxx

Shirley

In één woord...GEWELDIG!!!!!!
Het is echt zo leuk om dit alles te lezen. Je schrijft het inderdaad heel boeiend op haha.

Groetjes xxx

jeannette

Ben benieuwd naar dé 800000 foto s logeerbedje staat al klaar

martha en rinus

Wat een verhalen en een moois,ik vind het wel erg spannentmet de tent open en al die dieren om je heen,ik moet er nog even over nadenken,maar het klinkt geweldig.Bedankt voor al dat moois.groetjes van martha en rinus.

Diana

Ik kom net terug uit Barcelona, en ik vond het daar al zo spannend :-)
Dan lees ik jullie verslag en moet ik grinniken: wat een belevenissen bij jullie. Dat is pas spannend!

lijneke

Hoi Kids,heeft even geduurd voor wij bereik hadden maar het is in 1 woord GEWELDIG.Wordt toch tijd denk ik om maar eens een anwb cursus te gaan volgen.hihihihi loop een beetje achter met jullie verhalen maar dat deerdt me niks hoor.heb het vanavond denk wel ingehaald.

Natasja

Weer een hoofdstuk uit het boek van Mies en Leonie uitgelezen. Het is 1 van die boeken die je haast niet weg kunt leggen.
Wat een belevenissen,heerlijk! De Amarula dat was ook mijn drankje tijdens mijn reis door Tanzania;)
Ik heb jullie nog niet veel over Olifanten gehoord,kuddes moeten er zijn. Ik kan daar heel lang naar kijken en de dieren pracht observeren.

Super te lezen hoe de mensen zijn. Top dat je elkaar uit de brand kan helpen waar nodig. Je kan je als mens daar erg Nietig voelen,denk ik?!

Het lijkt wel een huwelijksreis. Vliegen over de Okavango Delta Wauw!!!
Ik vlieg mee naar het volgende hoofdstuk.....

Bert

Dag Michel & Leonie,

Waar hebben jullie geslapen in marakele national park?

Groetjes,
Bert

Michel

Hallo Bert,

Wij hebben op de Bontle Campsite gekampeerd in de daktent op onze 4x4. Geweldige campsite, prima sanitair en zicht op de waterplaats. Maar het Tlopi Tented Camp is ook erg mooi. Gelegen in het Big 5 gedeelte aan een meer alleen de weg er naartoe zou ik in een gewone sedan niet aanbevelen.

Groetjes,

Michel