Michel-Leonie.reismee.nl

Okavango Delta & Savuti

28 augustus 2012 Na de heerlijke lunch, bestaande uit chips and ribs en een griekse salade hebben we eerst op ons gemakje alle reacties gelezen die jullie achterlaten. Dank jullie wel hiervoor, we vinden dit echt heel erg leuk om te lezen! Hierna zijn we naar Maun gereden, het vliegveld was snel gevonden. Nu nog de overige 6 dingen regelen (entree fees voor Moremi en Chobe betalen, tanken, banden op pompen, boodschappen doen voor 5 dagen, band laten repareren en de boot tocht voor in Xakanaxa betalen)...best veel. We besluiten eerst de betalingen te gaan doen....helaas konden we hetgeen waar we moesten betalen niet vinden. Dan eerst maar de lucht in! We moeten ons inschrijven in een iniminie kantoortje waar 6 mensen aan het werk zijn. We vragen ons af of het vliegtuigje waar we de rond vlucht mee gaan maken ook zo klein is. En jawel hoor, er passen precies 3 mensen in! Michel besluit achterin te gaan zitten, zo kan hij van beiden zijden foto's maken en heeft hij het minste last van het opstijgen en van de landing. Dat betekent dus dat in voor in mag......of ik dan wel kan opletten dat ik niks van het besturingssysteem aanraak. ;-) We vinden het allebei best spannend, wat een lawaai maakt zo'n vliegtuigje! Eenmaal in de lucht is het uitzicht waanzinnig. We vliegen ruim een uur over de Okavango Delta heen, we zien grote kuddes olifanten, zebra's en veel meer wild. Waar we het meest van onder de indruk waren was de mega grote kudde buffels (+- 700).....ongelooflijk!!! Na afloop hebben we genoten en zijn we erg onder de indruk van de Okavango Delta. Nu eerst maar eens lekker uit eten! s ' Avonds eerst maar eens een handwas gedaan, want schoon ondergoed is de komende dagen welkom. Daarna heerlijk douchen en slapen op een bed.... Jeetje wat kan dat lekker liggen zeg! 29 augustus 2012 Bij het wakker worden schrik ik mij wild van een enorme spin, in Nederland vindt ik ze al groot....maar hier jakkes!!! Na lekker ontbeten te hebben besluiten we voor poging 2 te gaan om alles te regelen. Na de auto te hebben volgetankt en de banden te hebben opgepompt, gaan we op zoek naar waar ze onze band kunnen repareren. Gelukkig konden we dit op advies van de pompbediende vinden.....halleluja to Tyre Max...voor 20 Pula (2 euro) is onze band gerepareerd. Binnen 20 minuten is alles geregeld en kunnen we weer verder...spot goedkoop dus! Na boodschappen te hebben gedaan voor 5 dagen en een heerlijke ijskoude mango juice bij Wimpy's te hebben gehaald, gaan we op weg naar Moremi Game Reserve. Na ongeveer 15 km over een zeer slechte weg te hebben gereden (gravelroad met in verschrikkelijk slechte staat), kwamen we aan bij de entree gate van Moremi. We rijden via first brigde, seconde bridge, thirth bridge en fourth bridge naar Xakanaxa campsite. Wat een bijzonder mooie en afwisselende landschappen hier in de Okavango Delta.....echt onbeschrijfelijk. Van graslanden gaan we over in watergebieden, bush landen en nog veel meer. Onderweg komen we een grote kudde olifanten tegen die zich tegoed doen aan het water in 1 van de vele poelen. De weg naar onze campsite bedraagt 65 km en is zeer hobbelig. Soms zijn we toch wat angstig dat de auto of onze banden het begeven. Na ruim 6 uur rijden komen we eindelijk aan bij onze campsite. Bij het openen van de laadbakken in de auto is echt alles goed geschud. We vonden dit beide toch wel een heel erg pittige dag....dit vanwege de weg. De mooie tocht en de omgeving maken echter alles goed. Op de weg naar Moremi hebben we hout gekocht zodat we vuur kunnen maken en ons eten kunnen braaien. Een heerlijke steak staat op het menu! Bij het aanmaken van het vuur lijkt het hout niet te branden, maar vooral te roken (zwarte rook wel te verstaan). Omdat het blijft roken besluit ik olifantenpoep als aanmaakblokje te gebruiken, toen kregen we witte rook hahahahahahahahaha. Binnen een mum van tijd was het erg rokerig kan ik jullie vertellen. Uiteindelijk naar de buren gelopen (Duitsers) en van hun hout gekregen. We hadden het grootste kampvuur tot nu toe. ;-) 30 & 31 augustus 2012 Afgelopen nacht blijken er leeuwen en hyena's over het kamp te hebben gelopen. Een Zuid-Afrikaanse vrouw heeft een bewegingscamera, welke s' nachts foto's heeft gemaakt van de dieren. Buiten deze visuele beelden zijn er ook nog de overduidelijke sporen. Hopelijk zien wij vandaag ook katachtigen!!! Helaas geen katachtigen gezien, maar wel Olifanten, Red Lechwe, Giraffen, Impala's, Ground Hornbills, Waterbokken, Steenbokken, Marchall eagle en een boeiende en indrukwekkend mooie omgeving. Tussen door hebben we hout gesprokkeld en gelukkig brandde dat 's avonds erg goed. Nadat we net klaar waren met eten en aan het genieten waren van de sterren en de volle maan, hoorden we geritsel achter ons, er blijkt een Hyena direct achter onze auto te zitten. We besluiten maar naar bed te gaan. Al snel horen we weer veel gerommel....en jawel op 2 meter afstand staat een enorme olifant alles uit de grond te trekken en op zijn gemakje te verorberen. Best spannend om zo in slaap te vallen. Bij het wakker worden ruimen we alles op ons gemakje op en vertrekken dan richting onze volgende campsite Khwai, North Gate. Van de mensen om ons heen hebben we gehoord dat de weg daar naar toe nogal zanderig is en dat we moeten oppassen waar te rijden...omdat de kans groot is dat je dan vast komt te zitten. Savuti waar we over 2 dagen heen gaan, schijnt nog erger te zijn. We besluiten om dat dan maar over te slaan en om te rijden. Aangezien we al een keer vast hebben gezeten, willen we dat echt niet nog een keer meemaken! Deze adviezen maken ons waakzaam maar ook een beetje zenuwachtig. Als we eenmaal aangekomen zijn bij Khwai vonden we de route hiernaar toe meevallen. Bovendien hebben we twee bijzondere dieren gezien, Honey Badgers (honingdassen). De bandenspanning hadden we naar 1,5 verlaagd (hadden we eigenlijk eerder moeten doen), waardoor je makkelijk door diep zand heen komt. We besluiten (mede na advies van onze Zuid-Afrikaans buren) toch naar Savuti te gaan. Aangezien Michel een top chauffeur is durf ik dat nu wel aan...en zeg nou zelf een beetje gezonde spanning is toch goed. Nu eerst maar eens genieten van de omgeving van Khwai, want die is erg bijzonder en staat bekend om de luipaarden. In de middag besluiten we er naar op zoek te gaan. Helaas zien we die middag geen luipaard(en). Wel zien we genoeg olifanten, 1 daar van zelfs te dichtbij!!! We komen onverwachts tussen twee olifanten in te staan, waardoor we achteruit moeten voor onze eigen veiligheid. Echter bij het naar achter rijden draaide de olifant zich snel en dreigend om en begon met zijn oren te klapperen...o,o! Gelukkig was Michel sneller en bleef de olifant staan. We vinden dit een waanzinnige omgeving en zien veel verschillend wild. Morgen maar weer een poging wagen om een luipaard te spotten! 1 september 2012 We staan vroeg op zodat we om 06.30 uur op game drive kunnen gaan....eindelijk hebben we geluk en we zien leeuwen!!! Een mannetje en een vrouwtje...en dat kan maar 1 ding betekenen. Paar tijd! We hebben ongeveer 2 uur genoten van deze prachtbeesten en we hebben ze meerdere malen zien paren (got it on film). ;-) Wist je dat het maar 20 seconden duurt....maar wel 4 dagen lang en elke 20 minuten....iemand die dit na doet? Hahaha Helaas hebben we overdag geen luipaard meer gezien, maar 's nachts wel gehoord! Evenals de impala's en de kudde olifanten die vlak naast onze tent stonden (waar Mies niks van mee heeft gekregen omdat hij diep in coma lag). Tot nu toe hebben we echt top dagen gehad! 2 september 2012 De lente is inmiddels aangebroken. Hopelijk gaan we veel jong wildlife zien. Nu op naar Savuti. We vertrekken om 08.00 uur en komen na een rit die 3,5 uur duurde, met een redelijk diepe watercrossing en een sandroad aan op de campsite in Savuti. Ik ben blij dat we dit gedeelte hebben overleeft zonder platte banden en vooral zonder vast komen te zitten! Onze camping plaats heeft dit keer geen nummer, maar heet de Paradise spot, welke direct aan het water is gelegen. Tot 2010 heeft de rivier die aan de camping ligt, 30 jaar drooggestaan. We hopen hier de troep (ongeveer 15) leeuwen te zien die bekend staat om het doden van Olifanten. Bij aankomst op onze plek blijken 2 Duitse mensen hier al twee dagen met pech vast te staan. De hulp moet uit Maun komen (best een eindje rijden hiervandaan). Op het moment dat ik ons reisverslag aan het bijwerken ben komen de reparateurs aanrijden (en lopen er twee Giraffen langs). Na een uur is het gefixt en hebben we de plek eindelijk voor ons alleen. We vinden het wel leuk om met andere mensen te staan, maar deze Duitsers zijn absoluut niet sympathiek. Als ik besluit naar het toilet te gaan kom ik Nederlanders tegen, welke enorm veel pech hebben gehad met hun auto (op de weg naar Savuti is hun auto letterlijk in tweeën gebroken en wordt bijeengehouden door spanbanden). Tot overmaat van ramp heeft de campsite een dubbele boeking geplaatst, waardoor hun niet terecht kunnen. Nou geen probleem zeg ik, kom bij ons op de plek staan. Het personeel dacht hier anders over....maar na enkele woorden wisselingen was het toch geen probleem. We hebben met in vieren eenhandige gedaan en daarna een heel erg gezellige avond gehad! ' s Nachts hebben we bezoek gehad van een Hyena en een Olifant. Best spannend en vooral schrikken toen hij ineens ging tetteren (wat een geluid, zo vlak naast je tent). Michel heeft natuurlijk weer niks gemerkt, hij lag wederom diep te slapen (snap niet hoe hij dat doet). 3 september 2012 Na vanochtend alles ingepakt en afscheid genomen te hebben van de Dutch people, zijn we blij dat we na al die dagen kamperen, van wat luxe kunnen gaan genieten. Eerst nog een helse weg trotseren met diep zand. Als we daar doorheen zijn halen we beide opgelucht adem als we na al die dagen asfalt zien. Eerst nog even de banden oppompen (dit moet op gevoel, want de meter is stuk). Voor de zekerheid rijden we 100 km met lage snelheid, omdat we anders bang zijn dat we een klapband krijgen. Uiteindelijk komen we aan bij Chobe Safari Lodge. WOUW.....WAT EEN LUXE!!!!! Na ontvangst met een heerlijk drankje, eerst maar eens lunchen en natuurlijk ons verhaal uploaden. :-) Straks eerst eens kijken of we de bush van ons af kunnen spoelen (zover dat gaat, want onze zwarte voeten zijn denk ik voor eeuwig). Nu ik dit zit te schrijven besef ik dat ik nog niks verteld heb over het weer.....het is hier bloed heet (40 graden tussen 10.00-16.00 uur). Momenteel hebben we een plek met weinig schaduw en verschuilen we ons in het kleine beetje schaduw dat er nog is! Just feeling hot hot hot....

Channie

Hey,
weer een interessant verslag vanuit het verre zuiden.
Hier alles oke!
Het weer zit de laatste dagen best mee, prima temperaturen, beetje nazomeren.
Geniet er nog maar van!
Doei xxx

Bert en joke

Jongens wat een verhalen herkennen we jullie straks nog wel of zijn jullie net ze zwart als die afrikaantjes?
Veel plezier en geniet weer van de luxe voordat jullie weer verder gaan reizen.
Liefs van ons xxx

Sharon

Wauw! Zo jaloers, weet precies hoe jullie je moeten voelen zo in de wildernis. Echt spannend al die dieren naast je tent 's nachts. Geniet nog van jullie verdere reis en ben zo benieuwd naar de foto's!

Liefs,
Sharon

Monique en Dick

Leonie, helemaal geweldig je verslag. Wat een belevenis moet het zijn voor jullie. Zelfs wij gaan ons er al iets bij voorstellen. Leonie, je moet die slaper gewwoon wakker maken.
Slapen doet hij maar thuis, zo mist hij veel. Fijne tijd nog saampjes. Groetjes Monique en Dick (enigzins jaloers)

riet

Hoi ziet er allemaal weer geweldig uit maar goed dat alles op de foto's en film staat,anders zou je bijna vergeten wat jullie allemaal gezien hebben,geniet maar van de volgende indrukken,groetjes van Riet en Peterxx

fieke

Hai Michel en Leonie! Wat een leuk verslag om te lezen! Heel veel plezier nog! :-)

Come Along Safari

Mooi verslag! Suc6 en genieten van dit avontuur!

Gr. Hans

Carolien en Michiel

Hoi Michel en Leonie,

Erg leuk om ook jullie verhaal te lezen. Veel herkenbare dingen hoor. Zijn erg nieuwsgierig waar jullie nog meer naar toe gaan. Wij zijn alweer 2,5 week thuis maar nog elke dag denk ik terug aan deze fantastische reis. Geniet maar lekker. Veel plezier.

Groetjes,

Carolien

Marion

Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt! Heerlijk om te lezen, zeker in de wetenschap dat wij dit volgend jaar ook gaan ervaren. Geniet ervan!

Groet,
Marion

Diana

Hebben jullie al tijd ingepland om straks het fotoboek te maken? Dat gaat een gigaklus worden, want om te moeten selecteren uit zoveel mooie foto's, dat wordt nog wat.
Fijne tijd verder!

Natasja

Haha,
daar komen de Olifanten kuddes in het verhaal voor.
Wat jullie meemaken klinkt ontzettend spannend. Ik vind het maar stoer van jullie 2. Jullie verleggen je Grenzen wel.. En eerst zelf maar gaan rijden en kijken hoe het voelt de de afstanden over het zand af te leggen. Je leert je voertuig zo ook beter kennen en hoe daar te rijden..

AAA jammer genoeg moet ik het boek wegleggen..
Er zijn mensen die moeten werken. Ik heb zo een late dienst tot 23:00.. Daarna naar Olaf en Annet een borreltje drinken op hun beider verjaardag. Dat zal waarschijnlijk geen Amarula zijn:)
Morgen een dagje met de PV werk fietsen in Schoorl en dan zondag weer verder lezen met dit spannende verhaal.

Doegie enne Ga Zo Door!!!!
Have FUN Natasja

Monique

Ik vertrek as weekend naar Botswana en lees met veel plezier jullie verslag. Vraagje: hebben jullie alle campings geboekt in Moremi en Chobe van te voren??? Hoe druk was het er???
Geniet lekker verder!!!